Zemědělské školství, výzkum a osvěta jako předpoklad hospodářského a sociálního rozvoje venkova v 19. a 20. století
[sestavila a redakčně upravila Blanka Rašticová]
Loading copies
Document is currently in processing
No copies
Document has no bound volumes
Obsah
Za prof. PhDr. Samuelom Cambelom, DrSc................................................... 7
HLAVNÍ REFERÁTY:
Pavol Martuliak: Poľnohospodárske školstvo a vedecký výskum na Slovensku do roku 1945.... 11
Zdeněk Pátek: K dějinám českého zemědělského vysokého školství v Čechách................. 21
REFERÁTY:
Luboš Velek: Agropedagogika ve službách mladočeské strany na přelomu 19. a 20. století... 33
Roman Holec: „Ako Martin Rozumný zbohatol a s ním celá dedina“ (Poľnohospodárska didaktic-
ko-osvetová literatura na Slovensku v rokoch 1848-1914 a jej zdroje)................ 39
Tcodorička Gotovska-Henze: Novodobé bulharské zemědělství před Osvobozením................ 51
Zdravka Michajlova: Zemědělské školství v Bulharsku od Osvobození do otevření Agronomické
fakulty ............................................................................. 61
Mariana Stamova: Zemědělské školství v Bulharsku 1944-1991 .............................. 65
Helena Kokešová: Přínos hospodářské akademie v Táboře pro rozvoj zemědělského školství
a osvěty v letech 1866-1919 ......................................................... 69
Jiří Lapáček: Zemské střední hospodářské školy v Přerově a Novém Jičíně a jejich učitelský sbor
vletech 1875-1918.................................................................... 81
Alena Mikovcová: Podíl Vysoké školy zemědělské v Brně na rozvoji zemědělského pokroku
v meziválečném Československu ....................................................... 97
Petr Blažek-Michal Kubálek: Politicky motivované vylučování studentů v zakladatelském období
komunistického režimu (Černá kapitola z dějin vysokého zemědělského a lesnického školství
v Praze) ........................................................................... 111
Jaroslav Pažout: Studentské hnutí na Vysoké škole zemědělské v Praze v době Pražského jara .... 133
Karol Janas: Hospodárske školy a ich význam pre zvyšovanie vzdelanosti v poľnohospodárstve
v prvej polovici 20. storočia........................................................ 139
Vlastislav Lacina: Odborné zemědělské školství v Československu mezi světovými válkami... 143
Josef Harna: Nižší odborné školy hospodářské v letech první Československé republiky a jejich
význam pro zemědělskou osvětu....................................................... 149
Antonie Doležalová: Místo zemědělského školství ve státních rozpočtech první Československé
republiky .......................................................................... 161
Jiří Dvořák: Zemědělské školství v oblasti působnosti Národohospodářského sboru jihočeského
(aneb od dobývání tuhy rolníky až do konce doby meziválečné) ....................... 169
Jiřina Juněcová: Školní statky středních zemědělských škol v letech 1945-1960 ........... 191
Elena Šúbertová: Poľnohospodárske a družstevné školstvo na Slovensku v 20. storočí (aplikácia
na Ekonomickú univerzitu v Bratislave)................................................203
Stefan Štefanov: Vědecký výzkum, vzdělávání a kultura v zemědělských oblastech Bulharské
republiky v období přechodu od totalitarismu к demokracii.............................209
Věra Majerová: Výuka rurální sociologie v českých zemích ve 20. století..................213
Jana Šindlářová: Tradice výuky sociologie venkova a zemědělství pro zemědělské inženýry v Brně 217
Helena Hudečková: Zemědělský výzkum: tradice a inovace v sociologickém monografickém
studiu venkova........................................................................225
Danuša Moravčíková: Pozícia rurálnej sociológie vo výučbe a vedecko-výskumnej činnosti
na Slovenskej poľnohospodárskej univerzite v Nitre................................235
Milan Štefanovič: Vedecký výskum a aplikácia výsledkov v praxi v lesníctve Slovenska
v 19. a 20. storočí...................................................................239
Gustav Novotný: Hospodářské neboli zemědělské školství v českých zemích od konce osmnáctého
do počátku dvacátého století..........................................................243
Pavel Zdycha: Vývoj lesníckeho školstva na Slovensku.......................................265
Lubomír Slezák: Dům zemědělské osvěty - centrum pro kulturní a odborné povznesení venkova
a zemědělství.........................................................................271
3Jaroslav Čmejrek: Agrární osvěta a rozvoj demokracie......................................281
Jan Dobeš: Československá akademie zemědělská v letech 1924-1938 a její přínos pro zemědělské
výzkumnictví...........................................................................289
Marek Junek: Československé zemědělské muzeum v Bratislavě. Nositel agrární muzejní tradice
na Slovensku v letech první Československé republiky................................ 295
Marta Šopáková: Role výzkumu a osvěty v zemědělství českého Slezska v 1. polovině 20. století:
příklad Aloise Kacíře a Jana Satinského .............................................299
Jana Burešová: Osvětová a vzdělávací činnost ženských pokrokových spolků mezi venkovskými
ženami v 1. polovině 20. století...................................................... 311
Miloš Charbuský: František Udržal - žák, student a předseda agrárních akademiků .......... 317
Jiří Šouša: Osobnost a obor (Vladislav Brdlík a zemědělská správověda)....................325
Vladimír Kristen: Ing. Ferdinand Klindera, JUDr. Otakar Kádner a jejich úloha ve školství česko-
slovenského družstevního hnutí ........................................................343
Jaroslav Rokoský: „...aby pro život, jako příští hospodář, co možno nejvíce získal.“
Břetislav Beran, student vyšší hospodářské školy v Klatovech.........................351
Daniela Wolfová: Miesto a význam prírodného bohatstva a kultúrneho dedičstva v rozvoji vidieka 363
Seznam účastníků konference a autorů příspěvků..............................................365
4Contents
In the Wake of Prof. PhDr. Samuel Cambel, DrSc............................................... 7
MAIN PAPERS:
Pavol Martuliak: Agricultural Education and Scientific Research in Slovakia prior to 1945.... 11
Zdeněk Pátek: On the History of Czech Agricultural College Education......................... 21
CONTRIBUTIONS TO DISKUSSION:
Luboš Velek: Agropedagogy in the Services of the Young Czech Party at the Turn of the 19lh
and 20"' Centuries .................................................................... 33
Roman Holec: How Reasonable Martin Became Rich and Along with Him the Whole Village .... 39
Teodorička Gotovska-Henze: Modern Bulgarian Agricultural Education Before the Liberation ... 51
Zdravka Michajlova: Agricultural Education in Bulgaria from the Liberation to the Opening
of the Agricultural Faculty ........................................................... 61
Mariana Stamova: Agricultural Schools in Bulgaria in the Years 1944-1991..................... 65
Helena Kokešová: The Contribution of Agricultural Academy in Tábor for the Development
of Agricultural and Popular Education in the Years 1866-1919 .......................... 69
Jiří Lapáček: Regional Secondary Schools of Agriculture in Přerov and Nový Jičín and their Staff
between 1875-1918 ....................................................................... 81
Alena Mikovcová: The Share of the Brno Institute of Agriculture on the Development of Agri-
cultural Progress in the Inter-War Czechoslovakia........................................ 97
Petr Blažek-Michal Kubálek: Expulsions of Students for Political Reasons in the Early Period
of the Communist Regime - a Dark Chapter in the History of Prague Agriculture and Forestry
Schools................................................................................. Ill
Jaroslav Pažout: Student Movement at the Prague Institute of Agriculture during the so-called
Prague Spring.............................................................................133
Karol Janas: Agricultural Schools and their Importance for Improving Education in Agriculture
in the First Half of the 20lh Century .................................................139
Vlastislav Lacina: Specialized Agricultural Schools in the Inter-war Czechoslovakia.......... 143
Josef Harna: Secondary Agricultural Schools during the Years of the First Czechoslovak Republic
and their Importance for Popular Education in Agriculture................................ 149
Antonie Doležalová: The Place of Agricultural Education in the State Budgets of the First Republic. 161
Jiří Dvořák: Agricultural Education in the Area of Operations of the South Bohemian Board for
National Economy (or From Graphite Mining Peasants to the End of the Inter-war Period)... 169
Jiřina Juněcová: School Farms of Secondary Schools of Agriculture in the Period of 1945-1960 .. 191
Elena Šúbertová: Agricultural and Cooperative Education in the 20'h Century Slovakia (Applied
to the Bratislava University of Economics) ...............................................203
S. Štefanov: Scientific Assistance, Education and Culture in the Rural Regions of the Republic
of Bulgaria During the Period Transfer from the Totalitarian Regime to Democracy.......209
Věra Majerová: Teaching Rural Sociology in the 20,h Century Czech Lands......................213
Jana Šindlářová: The Tradition of Rural Sociology Courses for Agricultural Engineers in Brno ... 217
Helena Hudečková: Agricultural Research: Tradition and Innovation in the Sociological Mono-
graphic Study of Countryside....................................................................225
Danuše Moravčíková: The Place of Rural Sociology in the Teaching and Research/Development
Activities of the Slovak Agricultural University in Nitra..............................235
Milan Štefanovič: Scientific Research of Slovak Forestry in the 19lh and 20"' Centuries and the
Practical Application of its Results......................................................239
Gustav Novotný: The Agricultural School System in the Czech Lands from the End of the 18lh
until the Beginning of the 20lh Centuries..............................................243
Pavel Zdycha: The Development of Forestry School System in Slovakia..........................265
Lubomír Slezák: The House of Agricultural Education - the Center for Cultural and Educational
Edification of Peasantry and Agriculture..................................................271
5Jaroslav Čmejrek: Agrarian Popular Education and Development of Democracy...................281
Jan Dobeš: Czechoslovak Agricultural Academy in the Years of 1924-1938 and its Contribution
to Agricultural Research...............................................................289
Marek Junek: Czechoslovak Museum of Agriculture in Bratislava. The Bearer of the Agrarian
Museum Tradition in Slovakia during the First Republic ................................295
Marta Šopáková: The Role Played by Research and Popular Education in the Agriculture of Czech
Silesia in the First Half of the 20'1' Century: the Example of Alois Kacíř and Jan Satinský.... 299
Jana Burešová: Educational Activities of Progressive Women's Societies among Countrywomen
during the First Half of the 20"’ Century.............................................. 311
Miloš Charbuský: František Udržal - a Pupil, a Student and a Chairman of Agrarian Academics . . 317
Jiří Šouša: A Personality and a Field of Study (Vladislav Brdlik and Agricultural Management
Science)................................................................................325
Vladimir Kristen: Ing. Ferdinand Klindera, JUDr. Otakar Kádner and their Role in the
School System of the Czechoslovak Cooperative Movement................................343
Jaroslav Rokoský: “...to gain for his future life of a farmer as much as possible.” Břetislav Beran,
a Student of the Secondary School of Agriculture in Klatovy............................351
Daniela Wolfová: The Place and Importance of Natural Resources and Cultural Heritage in the
Development of Countryside..............................................................363
6
Field | Ind | Field content |
leader | -----nam-a22------i-4500 | |
1 | kpm0186847 | |
3 | CZ PrNK | |
5 | 20190411171144.3 | |
7 | ta | |
8 | 050120s2004----xr ||||f||||||100|0|cze|| | |
20 | ## | $a 80-86185-38-9 $q (brož.) :) |
40 | ## | $a BOA001 $b cze $d ABA001 $e rda |
41 | 0# | $a cze $a slo $b eng |
43 | ## | $a e-xr--- $a e-xo--- |
44 | ## | $a xr |
45 | ## | $a w1x9 |
72 | #7 | $a 63 $x Zemědělství a příbuzné oblasti vědy a techniky $2 Konspekt $9 24 |
80 | ## | $a 373.6:63 $2 MRF |
80 | ## | $a 378.6:63 $2 MRF |
80 | ## | $a (437.3) $2 MRF |
80 | ## | $a (437.6) $2 MRF |
80 | ## | $a (062.534) $2 MRF |
245 | 00 | $a Zemědělské školství, výzkum a osvěta jako předpoklad hospodářského a sociálního rozvoje venkova v 19. a 20. století : $b sborník příspěvků z mezinárodní konference věnované památce Samuela Cambela / $c [sestavila a redakčně upravila Blanka Rašticová] |
264 | #0 | $a Uherské Hradiště : $b Slovácké muzeum, $c 2004 |
300 | ## | $a 365 stran |
336 | ## | $a text $b txt $2 rdacontent |
337 | ## | $a bez média $b n $2 rdamedia |
338 | ## | $a svazek $b nc $2 rdacarrier |
490 | 0# | $a Studie Slováckého muzea ; $v 9/2004 |
504 | ## | $a Obsahuje bibliografie a bibliografické odkazy |
546 | ## | $a Část. slovenský text, anglická resumé |
600 | 14 | $a Cambel, Samuel, $d 1928-2004 $7 jn20020214003 |
648 | #4 | $a 1800-2000 |
653 | 0# | $a zemědělství |
653 | 0# | $a školství zemědělské |
653 | 0# | $a venkov |
655 | #7 | $a sborníky konferenční |
659 | $a vva $x zemědělství, rybníkářství, lesnictví, myslivost | |
659 | $a xbjab $x české (československé) sborníky a kolektivní monografie | |
659 | $a ybf $x české země 1792-1918 | |
659 | $a yg $x Československo 1918-1992 | |
700 | 1# | $a Rašticová, Blanka, $d 1952- $7 xx0003070 $4 com $e Sestavovatel, kompilátor |
990 | $a BK | |
992 | $a C 94678 | |
995 | $a 86847 | |
997 | $a VH | |
998 | $a n | |
998 | $b a | |
998 | $c m | |
1001 | $a BIB86847 | |
1773 | $9 2004. | |
1964 | $a xbjab | |
1964 | $a ybfvva | |
1964 | $a vvaybf | |
1964 | $a ygvva | |
1964 | $a vvayg | |
910 | $a ABB115 |
{{$parent.item.lendDate | jpDate:'d.M.yyyy'}}
{{$parent.item.endDate | jpDate:'d.M.yyyy'}}
{{$parent.item.state | loc}} by user {{$parent.item.user | loc}}
Item {{$parent.item.exemplar | loc}}
Dept {{$parent.item.department | loc}}
-
{{revision.date | jpDate:'d.M.yyyy HH:mm'}}
Aplikovat {{revision.content}}